Dziś jest piątek, 18.10.2019, imieniny Juliana, Łukasza
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Gminne Przedszkole w Malanowie » Aktualności » "POZNAJEMY NASZE TRADYCJE I ZWYCZAJE. POZNAJEMY NASZYCH PRZODKÓW"

"POZNAJEMY NASZE TRADYCJE I ZWYCZAJE. POZNAJEMY NASZYCH PRZODKÓW"

"POZNAJEMY NASZE TRADYCJE I ZWYCZAJE. POZNAJEMY NASZYCH PRZODKÓW"

„Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć, skąd się wyszło”
— C.K. Norwid

W bieżącym roku przedszkolaki z grupy I, III i VIII realizowały dodatkowy program wychowania przedszkolnego „Poznajemy nasze tradycje i zwyczaje.  Poznajemy naszych przodków.” Treści niniejszego programu wpisywały się doskonale w kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2018/19 umożliwiając pełne wdrażanie postawy programowej z naciskiem na rozwój samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci w przedszkolu oraz realizację działań związanych z 100 - rocznicą odzyskania niepodległości – wychowania do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw dzieci.  Realizacja programu umożliwiła dzieciom kultywowanie ważnych dla społeczności tradycji i zwyczajów oraz pozwoliła zainteresować dzieci ważnymi tradycjami dla nas wszystkich zgodnie z kalendarzem świąt odbywających się w zmieniających się porach roku.  W okresie jesieni, która „kolorowe ma obyczaje”, dzieci uczestniczyły w zabawach, poprzez które poznają swoje miejsce i rolę w rodzinie, poznają swoich przodków, tradycje związane z dniem Wszystkich Świętych i z dniem zadusznym. Uczestniczyły  w Święcie Niepodległości połączonym z  obchodami  100- lecia odzyskania niepodległości.  Poznawały  ważne symbole narodowe, pogłębiały zainteresowania swoim krajem -  wykonując we współpracy z rodzicami grupowe albumy o Polsce.  W okresie zimy, która „srogie ma obyczaje”, dzieci uczestniczyły w przygotowaniach i obchodach świąt Bożego Narodzenia, poznając tradycje z nimi związane. Zapoznały się ze zwyczajami karnawałowymi, tradycjami związanymi ze świętem Trzech Króli oraz poznały tradycje związane z tłustym czwartkiem. Dzieci dowiedziały się o wartości społecznej pracy listonosza oraz poznały tradycje obchodów Dnia Kobiet, kształtując szacunek do pracy. Wiosną, która „najzieleńsze ma obyczaje”, dzieci poznały zwyczaje związane z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny, poznały tradycje związane z obchodami świąt wielkanocnych,  uczestniczyły w obchodach Dnia Ziemi, Dnia Mamy i Taty oraz Dnia Dziecka. W okresie lata, które „łagodzi obyczaje”, dzieci dowiedziały się czym jest święto Bożego Ciała i jakie tradycje wiążą się z pożegnaniem lata, czyli dożynkami, nabywając szacunek dla pracy rolnika. Poznały także społeczny zawód policjanta. Realizując założenia programu dzieci nabywały wiadomości i umiejętności pozwalające kultywować ważne dla ich społeczności tradycje i obyczaje.

 

Agnieszka Balcerzak

zdjęcia: grupa VIII

              grupa I

              grupa  III

 

 


Pozostałe aktualności